Referendum: Ano, nebo Ne? ~ Tomáš

12.11.2019

Referendum je takový evergreen českých předvolebních kampaní. Vždy se objeví někdo, kdo slibuje voličům větší podíl na moci, právě prostřednictvím referenda. Vidíme to například u SPD, která "přímou demokracii" obsahuje ve svém názvu, ale viděli jsme to třeba i u celé řady prezidentských kandidátů ve volbách v minulém roce. Opravdu ale všeobecné referendum potřebujeme?

Referendum se samozřejmě koná naprosto běžně na lokální úrovni, kde se formou všelidového hlasování rozhoduje o celé řadě otázek relevantních pro danou obec. Otázky typu, zda postavíme v obci nové nádraží, obchodní dům, nebo třeba skládku jadrného odpadu. Na celostátní úrovni, jsme však byli svědky takového hlasování pouze jednou, a to v roce 2003, kdy se rozhodovalo o vstupu České republiky do Evropské unie. Podle některých názorů bychom ale podobným způsobem mohli rozhodovat například o přijetí zákona.

Základním argumentem zastánců referenda je skutečnost, že žijeme v demokratické zemi. Moc tedy pochází od lidu a lidé sami by měli rozhodovat o tom, v jakém státě chtějí žít, a to právě prostřednictvím všelidových hlasování o nejrůznějších otázkách.

Z právního hlediska není zavedení referenda problém, neboť už Ústava obsahuje v čl. 2 odst. 2 formulaci: "Ústavní zákon může stanovit, kdy lid vykonává státní moc přímo.", tedy vytváří prostor k přijetí takové právní úpravy. Ostatně na základě tohoto ustanovení proběhlo výše zmíněné referendum o vstupu do Evropské unie a na základě téhož, vzniklo již téměř čtyřicet nejrůznějších návrhů o podobě případného referenda. Doposud se však žádný v českém právním řádu neuchytil.

Osobně jsem velkým odpůrcem všeobecného referenda, a to z celé řady důvodů, z nichž vyjmenuji dva, které považuji za nejrelevantnější. 

Žijeme sice v demokratické zemi, ale naše demokracie je koncipována jako zastupitelská. Tedy abychom se mohli na čemkoli domluvit, volíme si své reprezentanty, kteří pak v ideálním případě prosazují naše zájmy. Funguje to tak na všech úrovních, od komunální až po celostátní. Takový způsob volby v sobě nutně nese i určitý prvek diskuze a kompromisu. Protože demokracie by neměla být jen o tom, že se většina na něčem shodne a přehlasuje menšinu, ale spíše o tom, že se celá řada jednotlivých skupin shodne na svých názorových průnicích. Na jejich základě pak vytvoří rozhodnutí, které sice není ani pro jednu z těchto skupin ideální, ale zároveň je pro maximální možnou většinu z nich alespoň schůdné.

Tedy pokud tuto matematiku uplatníme ve sněmovně, vidíme, že žádná ze stran (tedy z oněch názorových skupin) nemá nadpoloviční většinu, a musí své názory prosazovat ve shodě s dalšími stranami. Tak se mezi obyvateli vytvoří spektrum, kdy někteří jsou s výsledkem spokojeni více a jiní méně. Lze znázornit graficky:

Naproti tomu při rozhodování v referendu se rozhoduje pouze způsobem Ano/Ne. Tedy neexistuje prostor pro kompromis a voliči se tak rozdělí zákonitě na dvě skupiny, kdy jedna bude zcela spokojená a druhá zcela nespokojená. Opět lze znázornit graficky:

Navíc většina takových hlasování dopadá tak, že se voliči rozdělí do dvou přibližně stejně silných skupin a výsledek tak bývá velmi těsný. Typickým příkladem je Brexit, ale podobné tendence můžeme vidět i u přímé volby prezidenta u nás, jak v roce 2013, tak v roce 2018. Naopak při druhé volbě, byl výsledek ještě těsnější. Takováto rozhodování tedy jednoznačně vedou k rozdělování společnosti, a ukazuje se, že se s každou další volbou tato propast ještě zvětšuje.

Druhým argumentem proti referendu je pak neodbornost. Ač můžeme s celou řadou zákonů nesouhlasit a podivovat se nad tím, jak vágně jsou napsány, stále podléhají dlouhému procesu zkoumání, vyhodnocování a schvalování předtím, než se stanou platnými. A měly by být napsány tak, aby zapadaly do celkového kontextu českého právního řádu. Naproti tomu v referendu rozhodujeme izolovaně o jedné otázce a jen těžko si můžeme představit všechny důsledky, které takové rozhodnutí může mít.

Samozřejmě lze argumentovat proti výše uvedenému tím, že otázku do referenda by stejně musel někdo stanovit, a stanovil by ji tak, aby jeho výsledek nebyl způsobilý právní korelaci ohrozit. Nicméně v takovém případě je pak na stole otázka, k čemu vůbec takové referendum je, když stejně rozhodujeme o tom, co někdo již rozhodnul před námi?

Tedy, dle mého názoru je všeobecné referendum v České republice nástrojem nejen nepotřebným, ale v některých otázkách i nebezpečným. Své demokratické právo podílet se na výkonu moci můžeme řádně uplatňovat nejen u voleb, ale celou řadou dalších institutů jako jsou petice, občanský aktivismus, či funkce veřejné kontroly. 

© 2019 3 Demokraté Všechna práva vyhrazena.
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky
Používáme cookies, abychom zajistili správné fungování a bezpečnost našich stránek. Tím vám můžeme zajistit tu nejlepší zkušenost při jejich návštěvě.

Pokročilá nastavení

Zde můžete upravit své preference ohledně cookies. Následující kategorie můžete povolit či zakázat a svůj výběr uložit.